onsdag 4 oktober 2017

Oktober UFO

Såhär långt har jag kommit i september på Autumn rose! Är extremt stolt och förvånad att det går så pass bra. Jag har ju, som jag skrev i mitt förra inlägg, fått börja om helt och gör om modellen till en vanlig raglan uppifrån och ner.

Diagrammet i det tryckta mönstret är otroligt svårt att följa, halvmillimeterstora rutor i svart och vitt med färganvisning bredvid. Dessutom är de mörka rutorna oftast en ljus färg i verkligheten, så jag stickade fel massor av gånger i början. Till slut printade jag ut ett tomt graph-paper från nätet och ritade upp mönstret med dotterns färgpennor istället. Det tog säkert en vecka bara det, och blev fel x antal gånger innan det blev klart. Men nu är jag igång!

Gjorde korta varv i nacken, det är baksidan av tröjan på bilden där det är två lite bredare bruna ränder. Kanske ger det halsringningen lite form, hoppas det. Sedan har jag ökat varannat varv en bit ner på både bål och ärmar, men efter ett tag tyckte jag bålen var tillräckligt bred (plus att mönsterrapporterna möttes), så då ökade jag bara för ärmarna ett tag till. Nu tror jag snart det är dags för resår nertill och sen ärmar. Borde bli klar i oktober, för jag har blivit helt uppslukad av den här stickningen. Så kul!

/miastick

6 kommentarer: