lördag 6 maj 2017

Rosa sjal

Att komma en bit på en ny "Tre räta ett avigt" får bli maj månads UFO. Målet är att bli klar med halva sjalen, dvs att sticka upp hälften av garnet jag har (2+2 nystan).

Jag hade en en favoritsjal som även nyinflyttade omplaceringshunden Clay blev förtjust i. Vid ett tillfälle när jag var och handlade tyckte han att det var i fräckaste laget att bli lämnad ensam med sin bror, han tröstade sig med sjalen. Tyvärr gick den inte att rädda och lärdomen är att inte lämna något stickat framme när jag åker hemifrån.


Ända sedan denna "lilla episod" inträffade har jag försökt få tag på liknande garn och samma färg men inte lyckats. Ursprungsgarnet var från Tant Kofta och hon har tråkigt nog inte kvar de kvalitéerna och färgerna längre. Kompromissen får bli en sjal i liknande färger. Det mörka garnet är ett chasmeregarn jag köpte i Kina för några år sedan och det ljusa är "English Rose" i mullbärssilke från Malabrigo, köpt på Litet Nystan i Sthlm. På fotona är färgskillnaden mellan sjalarna större än i verkligheten, som tur är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar