fredag 6 januari 2017

Larkollen

UFO januari
Sticka på beställning är inte direkt min grej men min syster Gabrielle, som flyttade till Norge för drygt 20 år sedan, frågade för många år sedan om jag kunde sticka en speciell norsk kofta till henne. Den skulle heta Larkollen. Efter lite letande hittade jag beskrivningen i barn/ungdomsstorlek genom facebookgruppen "Koftegruppa" och deras bildarkiv. (Bildarkivet är förresten en riktig guldgruva att titta i om man är intresserad av gamla norska koftor, dessutom är beskrivningar som inte längre finns att köpa fria att "lasta ned" och använda för privat bruk).


Mitt första intryck var att Larkollen såg lite tjock och kanske lite tråkig ut så jag stickade ett par vantar med mönsterbårderna, de har hon fått och hon blev glad för dem. Ja hon har fått andra koftor också men det har varit sådana jag tyckt var fina och som jag haft lust att sticka.

Nu tyckte jag det var dags att tillmötesgå hennes ursprungliga önskan. Hon vet inte om det så det ska bli en överraskning och min förhoppning är att koftan ska bli färdig innan mars. Fram- och bakstycket är nästan klart men ärmar, uppklippning, framkanter/stolper och montering kvarstår.

Garnet, Peer Gynt och färgvalet är enligt "orginaloppskriften" men storleken har jag fått justera till vuxenstorlek. Jag har också fått gå upp i storlek på stickorna annars är jag rädd för att det hade blivit en "pansarstickning".

Mitt mål för januari är att ha stickat klart fram-/bakstycket och en ärm alternativt minst hälften på båda om jag stickar dem samtidigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar